Noutati


Interviu cu Lino Dainese, omul care ne “salveaza pielea”…

Jachete moto din piele, jachete moto din textil, slidere, protectii de spate moto, air-baguri, este clar ca Dainese e responsabila pentru unele dintre cele mai mari evolutii in ceea ce priveste siguranta riderilor, din ultimii 46 de ani! In prejma inaugurarii muzeului Dainese, jurnalistii de la prestigioasa publicatie britanica MotorcycleNews au stat de vorba cu insusi fondatorul Dainese, Lino Dainese.

“Ideea mi-a venit in timpul unei iesiri pe scutere, chiar pe strazile Londrei”, spune Lino Dainese. “Se intampla in 1968, aveam 20 de ani, iar Londra parea a fi centrul lumii, era perioada Beatles si a celebrei Carnaby Street. Acolo se petrecerea totul! Toate motocicletele din Italia erau de mica cilindree, asa ca Londra a fost primul oras in care am vazut motoare mari, precum Norton, AJS sau Triumph.”

 “Eram pe a mea Vespa si un rider a venit tare din urma pe o motocicleta de mare capacitate, m-a depasit, iar in acel moment am stiut ca vreau sa ma implic in motociclism. Asa ca am cumparat un Bultaco Matador Mk IV, mi-am facut proprii pantaloni de piele, asortati motocicletei, si… acesta a fost momentul in care totul a inceput! Nu erau foarte multi oameni care sa se ocupe cu echipamentele din piele pe atunci. Erau Lewis Leathers in Marea Britanie,  Gaman in Italia si Bates in America, dar Lewis si Gaman erau companii foarte mici, asa ca nu se putea vorbi de o concurenta acerba”.

“Am vrut sa ofer o gama larga de culori, pentru ca asta insemna mai multa vizibilitate. Totodata, am fost foarte preocupat de calitate, am gasit specialisti foarte priceputi, am lucrat impreuna cu ei si consider ca acestor lucruri le datorez succesul: culorile si calitatea. Am inceput Dainese cu o investitie de 2.000 de lire sterline.”

“Primii nostri piloti au fost Marco Lucchinelli, Roberto Gallina, Dieter Braun, Harald Bartol, dar primul nume mare a fost Giacomo Agostini, chiar daca se apropia de sfarsitul carierei. In acel moment, pilotii cereau costume moto de curse care cantareau doar 2 kilograme, dar pielea era foarte subtire, oferind putina protectie. Primul care a cerut mai multa protectie a fost Agostini, asa ca am facut o piele mai groasa si mai captusita, incercand insa sa pastram croiala cat mai comoda. Agostini mi-a aratat cicatricile si arsurile capatate in decursul timpului de la cazaturi si mi-a cerut sa fac ceva in legatura cu asta”

“Totusi, adevarata recunoastere internationala a venit pentru Dainese prin Barry Sheene. El era pe atunci campion mondial, era un Valentino Rossi al acelei epoci. Cursele erau cruciale pentru Dainese, in termeni de imbunatatire a ergonomiei si a nivelurilor de protectie ale produselor noastre. Toate solutiile pe care le oferim acum au venit din lumea curselor. Daca vrei, iti poti cumpara un costum moto identic cu cel al lui Rossi, din piele din cangur, cu D-Air bag, si cu acelasi nivel de protectie. Poti chiar sa ti-l faci pe masura, exact ca Valentino. Valentino este foarte important pentru Dainese,  D-Air bag si ultima casca AGV Pista GP sunt direct legate de el. Valentino nu e un om usor de satisfacut cand vinde vorba despre siguranta sa, iar cand spune ca un produs e bun, credeti-ne, chiar este bun! El este pilotul nostru de teste absolut!”

 “Intr-un anumit fel, sa fabrici un costum textile pentru strada, este mai usor decat sa faci un costum de piele pentru Valentino Rossi. Dar, trebuie sa ne asiguram ca produsele noastre fac fata in MotoGP, pentru ca acesta este mediul cel mai extrem pentru testare. Iar fiecare rider are o anumita preferinta: Jorge Lorenzo vrea sa aibe costume mai largi decat cele ale altor rideri, pentru a se putea misca mai in voie, chiar daca in termeni absoluti de siguranta, un costum moto trebuie sa se aseze cat mai aproape de pielea ta, fara sa fie prea strans.  John Kocinski ne cerea mereu un costum identic cu cel al lui Eddie Lawson. Aveam modele mai noi pentru el, dar, nu era interesat. Acum cativa ani, am discutat cu FIM pentru a introduce obligativitatea costumelor cu airbag si am decis sa permitem chiar si producatorilor care nu integrau sisteme airbag sa se foloseasca de cunostintele noastre. Am simtit ca nu e corect ca nu toti pilotii sa se bucure de aceeasi protectie.” 

Care sunt urmatorii pasi pentru Dainese?

Aerul este urmatorul pas.Sunt interesat de utilizarea aerului pentru a ajuta in reabilitarea pacientilor care si-au pierdut capacitatea de miscare a membrelor. Aerul comprimat permite realizarea de micro-miscari, inca nu stim mare lucru despre aceasta, dar nici in 1994, atunci cand am inceput sa ne gandim la costumele cu airbag, nu stiam mai multe despre acest subiect. Acum vrem sa le facem cat mai accesibile si nu doar in sporturi, pentru a salva cat mai multe vieti.  Descoperirile pe care le-am facut in materie de echipamente pentru motociclete sunt atat de utile in alte domenii: aerul ii poate apara pe batrani atunci cand cad, pe copii, pe pacientii epileptici, pe diversi specialisti in medii de lucru periculoase”, conchide Lino Dainese, care, dupa ce a vandut  Dainese SPA, pastrand doar 20% din companie se bucura ca are mai mult timp si buget pentru a se dedica muncii sale in laboratorul D-Air lab.

 

Traducere si adaptare dupa motorcyclenews.com

Foto – motorcyclenews.com


68

Comentarii