Noutati


Patru piloti romani incheie cu succes Red Bull Knock Out, cea mai mare si mai spectaculoasa cursa pe nisip a lumii!

Pe 10 noiembrie, pe plaja Scheveningen din Haga s-a desfasurat o noua editie a Red Bull Knock Out, cea mai dificila cursa de acest gen din lume, iar romanii Adrian Raduta, Ciprian Popescu si Julian Raduta si-au tinut promisiunea de a se alinia la start. Ba mai mult, ei l-au adus si pe mai tanarul pilot Arthur Tataru, in aceasta batalie contra elementelor naturii si a 1.000 de piloti de off-road dezlantuiti. De mentionat ca acum doi ani, la prima participare – aceasta cursa este atat de dura, incat ea se organizeaza doar din doi in doi ani, cei trei sportivi romani au intampinat unele probleme logistice, fiind luati prin surprindere de specificitatile Red Bull Knock Out, promitand sa revina cu temele facute. Ceea ce s-a si intamplat: Adrian Raduta a incheiat pe locul 96 cursa, Arthur Tataru pe locul 304, Julian Raduta pe locul 307, iar Ciprian Popescu pe locul 319.

Participarea celor patru sportivi romani nu a fost lipsita de peripetii, in special dupa cum vedea in cazul fratilor Raduta, Julian trebuind sa se lupte ca un erou pentru a-si tine promisiunea de a ajunge la finisul Red Bull Knock Out. Mai intai insa, sa ne indreptam atentia asupra lui Ciprian Popescu, “decanul de varsta” al echipei Romaniei, care practic si-a facut din participarea la Red Bull Knock Out un superb cadou in preajma aniversarii a 52 de ani. Experimentatul pilot ne spune cum au fost pregatite cele patru crossere Yamaha, pentru ca aceasta cursa este deosebit de solicitanta, distructiva chiar pentru motociclete: radiatoare de ulei, busoane de radiator de 1.8 bari, kit-ul Power Flow, toate de la Twin Air, pinion de fier pe spate in loc de cel obisnuit din aluminiu, setari suspensii specifice, desigur, cauciucuri pentru nisip si, in cazul celorlalti membri ai echipei, rezervoare cu capacitate marita. Au existat si antrenamente specifice, pe nisip, pe un teren special gasit langa Dunare, insa, dupa cum spune Ciprian Popescu, nimic nu se compara cu nisipul de la Marea Nordului, pe care e greu chiar si sa stai in picioare, iar daca nu pastrezi cursivitatea pe motocicleta, te ingropi instantaneu, existand suficiente cazuri de piloti ale caror motociclete au trebuit sa fie efectiv scoase cu excavatorul de pe plaja! Aceste lucruri sunt greu de perceput si de inteles chiar si de catre cunoscatorii motorsportului, daca nu le observa direct!

De mentionat si modul in care se concureaza: 1000 de piloti se intrec in calificari, trebuind sa parcurga de doua ori o asa numita “Joker Loop”, o sectiune dificila, cu obstacole artificiale, de parca nisipiul nu era de ajuns, intr-o mansa de o ora, apoi urmatorii 750 intra in mansa finala, de doua ore, trebuind sa parcurga de patru ori “Joker Loop” (oricand doresc, intrucat transponderele inregistreaza parcursul fiecarui pilot), in ultima ora deschizandu-se o noua sectiune speciala, cu busteni, al carei nume spune totul “X Loop”. Mai trebuie si sa spunem ca aceasta cursa face parte din World Enduro Super Series, deci obstacolele sunt concepute sa-i puna in dificultate si pe cei mai tehnici enduristi, cu atat mai mult pe cei care sunt specializati pe motocross! In aceste conditii, Ciprian Popescu a facut o cursa curata, fara incidente, cea mai dificila din treizeci de ani de cariera, reusind sa evite toate situatiile periculoase care pot aparea atunci cand 1.000 de motociclisti se dezlantuie pe acelasi circuit!

Si pentru Adrian Raduta, aceasta cursa a fost una dintre cele mai extreme facute vreodata, campionul national, balcanic dar si al Bulgariei – titluri castigate doar in acest sezon!, fiind nevoit sa intre la standuri de patru ori, ceea ce l-a impiedicat sa obtina o clasare mult mai buna. Un dinte uzat la pinionul fata l-a obligat sa incetineasca ritmul si sa treaca pe la standuri, o data, doar pentru a anunta echipa de mecanici – Catalin Tatoi si Mihai Patulea, sa se pregateasca, cei doi fiind ca de obicei la inaltime! Ei bine, priceperea celor doi mecanici s-a dovedit inca o data salvatoare, mai ales in cazul lui Julian Raduta, care, in urma unui acrosaj la o viteza ce depasea cu mult 100 km/h s-a ales cu un furtun de ulei rupt (pe langa cel de apa), cei doi improvizand un adaos dintr-o cheie de bujii, solutie care a functionat impecabil. Julian a pilotat eroic si ne-a facut o descriere foarte vivida a cursei, vorbindu-ne despre nisipul amestecat cu scoici, aruncat de sutele de motociclete ce gonesc pe o linie dreapta lunga de 2 kilometri, cei mai rapizi rideri atingand 150 km/h. E limpede ca in aceste conditii orice se poate intampla! Pentru Julian, autor al unui start in primii 25, aceasta a insemnat o lansare usor dezechilibrata pe o trambulina, un genunchi fortat si o cazatura in care a fost calcat pe o mana de o alta motocicleta, sportivii nemaivand timp sau pur si simplu nedorind sa mai evite. Julian Raduta nu si-a pierdut umorul caracteristic, desi a fost nevoit practic sa faca aceasta cursa intr-un picior si cu o mana tumefiata, spunand ca daca acum cineva ar arunca cu pietre in el al rade si oferindu-ne o descriere pitoreasca a atmosferei: “Doar ca sa ajungi la linia de start e o cursa si o batalie. Pe fiecare metru patrat se imbulzesc mai multe motociclete, chiar am vazut pe cineva cazut la pamant inainte sa intre in grila, dar nu interesa pe nimeni, ceilalti treceau peste el, sa isi ocupe locul la start!”.

Ultimul in povestea noastra, dar desigur nu si cel din urma este tanarul Arthur Tataru, un tanar pasionat de motocross, cu suficienta experienta pe doua roti, care anul viitor va impleti acest hobby cu studiul pentru Bacalaureat si examenul de admitere la facultate. “Am avut emotii mari cand m-am vazut alaturi de 600 de motoare, doar in cort, inainte de cursa. La start, emotiile s-au risipt si am simtit un sentiment de libertate extraordinar, atunci cand pe linia dreapta am vazut ca pot sa merg cat se poate de tare!”, incheie Arthur, concluzia sa fiind relevanta pentru ce se intampla la Red Bull Knock Out Race!  

 

foto - Andrei Mosloc


134

Comentarii