Noua Yamaha Tracer 9: inteligenta emotionala

Noua Yamaha Tracer 9: inteligenta emotionala

In 2015, prima Yamaha Tracer 900 ajungea in Europa si producea o schimbare majora in ceea ce inseamna perceptia riderilor fata de tot ceea ce inseamna sport touring. Pentru prima data, senzatii care puteau fi resimtite doar in saua sportivelor au devenit cu adevarat accesibile si in aceasta clasa, iar rapacitatea cu care cele mai lungi itinerarii erau devorate de motocicleta a facut ca in foarte putin timp, Tracer 900 sa fie cea mai vanduta motocicleta in segmentul sport touring. In 2019, Tracer 900 s-a vandut de trei ori mai bine decat motocicleta de pe locul doi, ceea ce spune totul despre atractivitatea modelului, dublata si de un surprinzator caracter de commuter urban, pentru ceea ce se intampla intre zilele de luni si de vineri.

Cinci ani mai tarziu, Yamaha a recreat conceptul original sub forma lui Tracer 9, un sport tourer cu un motor complet nou, Euro 5, de 890 cmc, in trei cilindri cu tehnologie crossplane. Cuplul a crescut cu 7 procente gratie noii capacitati, fiind livrat acum la 7.000 rpm, cu 1.500 turatii mai devreme decat la “vechiul” Tracer 900. Puterea a crescut si ea cu patru cai, la un total de 119, dezlantuiti in totalitate la 10.000 rpm, ceea ce face din Tracer 9 un lider al clasei sport touring. Sasiul tip Deltabox este turnat sub presiune, motorul fiind acum pozitionat la un unghi mai mare, ceea ce produce o mai mare polivalenta a motocicletei, dar si un feeling imbunatatit pentru gripul oferit de trenul fata al Tracer 9. Doar vesti bune, evident! Bascula din aluminiu este mai lunga, pivoteaza acum inauntrul structurii cadrului, aceasta insemnand si mai multa stabilitate si o agilitate de supersportiva!

Si toate acestea in conditiile in care motocicleta a fost proiectata sa poata acomoda trei valize hard si sa “care” 193 de kilograme – rideri si bagaje, cu sapte procente mai mult decat precedentul model. Pentru aceasta s-a lucrat mult la montantii propulsorului, acestia fiind specifici, chiar daca fac echipa cu un cadru puternic derivat din cel care anima MT-09. Nu lipsesc nici “ajutoarele electronice” pentru pilot, un sistem de stabilitate in sase axd, mai usor si mai compact, care guverneaza discret dar autoritar, sistemele de control ale tractiunii, derapajului, ridicarea rotii fata si franarea… Pentru a face sistemul usor de inteles si controlat, pilotul poate sa selecteze gradul in care electronica intervine pentru a controla tractiunea, alunecarea si ridicarea rotii fata, desigur, existand o varianta minim invaziva care favorizeaza pilotajul agresiv. ABS-ul activ poate interveni la nevoie in momentul in care se franeaza in mijlocul virajului, iar sistemul de stabilitate “simte” ca sasiul va deveni instabil. Practic, nu mai putin de 48 de combinatii sunt posibile intre sistemele de control ale motocicletei, ceea ce inseamna ca noul Tracer 9 este pregatit pentru orice situatie si pentru orice tip de pilot!

Yamaha D Mode are acum o optiune in plus, ea intampinand nevoile pilotului cu patru moduri de functionare ale motorului: Mode 1, un raspuns agresiv si instant al motorului, Mode 2, o setare de “all-rounder”, de preferat atunci cand se va pilota intr-o varietate de situatii, oras, autostrada, drumuri virajate puternic, etc, Mode 3, un pilotaj relaxat si Mode 4, conditii meteo nefavorabile, cu asfalt ud. Noul Tracer 9 este acum dotat standard cu sistemul Crusie Control care putea fi regasit inainte doar pe Tracer 900 GT si gratie noului sistem de alimentare cu injectoarele montate in lateralele supapelor de admisie poate parcurge peste 350 de kilometri cu un plin de 18 litri, fiind cu noua procente mai economic!

Inca nu am epuizat lista noutatilor: acceleratia ride by wire beneficiaza de tehnologie dezvoltata pe platforma R1M, sub forma noului sistem Accelerator Position Sensor Grip (APSG), care este mai usor si mai fiabil. Sistemul de evacuare este cu aproape 1.5 kilograme mai usor, obtinandu-se o mai buna centralizare a maselor si o mai buna manevrabiltate. Transmisia se bucura de noi rapoarte pentru treptele unu si doi, la pachet cu un nou ambreiaj, si mai cooperant cu pilotul.

Desigur, toate acestea impuneau si o schimbare la capitolul design: un carenaj minimalist reuseste sa imprime motocicletei o usor de intuit forma de sageata, silueta fiind “trasata” de parbrizul reglabil, de carenajul fata si de capacul rezervorului. Sistemul de bagaje a fost proiectat cu o deosebita atentie pentru a nu compromite cu nimic din agilitatea si sportivitatea modelului, iar pilotul este asezat intr-o pozitie autoritara si deopotriva comoda, avand posibilitatea de a-si seta in opt moduri combinatia intre pozitionarea scaritelor, a seii si a ghidonului. Iti poti dori mai mult? Daca da, iti spunem de pe acum ca urmeaza sa vorbim despre Tracer 9 GT in curand! Tot la dispozitia pilotului se afla doua (da, nu e o greseala) borduri TFT de 3.5 inch, ambele color, faruri LED, cu proiectoare separate pentru faza scurta si cea lunga, lumini de pozitie cu aceeasi tehnologie, care contribuie la crearea unei siluete dominante si atunci cand motocicleta sta pe loc. Tabloul este completat de furca KYB complet reglabila, un amortizor reglabil KYB, un sistem de franare cu cilindru master de la R1, pentru prima data pe un sport tourerer Yamaha, cauciucuri Bridgestone Battlax T32, proiectate, nota bene, special pentru acest model, care nu lasa de la ele nimic la capitolul performanta nici chiar atunci cand se ruleaza pe ploaie. Ele se incalta pe o noua pereche de roti forjate cu zece spite, cu 700 de grame mai usoare decat precedentele.

Ce ar mai fi de spus dupa o astfel de ametitoare prezentare? Noul Tracer 9 va fi disponibil in doua culori, Redline si Tech Kamo, incepand din martie 2021, moment in care suntem convinsi ca ne vom intalni in showroom-ul Dual Motors, pentru a-ti inmana cheiile unei unitati.

Distribuie: