Cum functioneaza certificarile de siguranta pentru jachete si pantaloni moto?

Cum functioneaza certificarile de siguranta pentru jachete si pantaloni moto?

Certificarile tehnice pentru pantalonii si jachetele moto sunt guvernate de standardul european EN 17092:2020. Acesta codifica rezistenta la abraziune, rezistenta la rupere si rezistenta cusaturilor diferitelor articole de echipament pentru motociclism printr-un sistem clar si intuitiv de litere, care trebuie in mod obligatoriu sa se afle pe etichetele produselor.

Astfel, clasa A indica un echipament usor, care protejeaza mai putin, fiind mai putin protectiv decat un echipament AA, mediu, in timp ce categoria AAA este rezervata echipamentelor grele. Pentru a  determina clasa de rezistenta, echipamentele sunt supuse unor teste de abraziune in diverse zone. Exista trei zone de risc, clasificate in functie de probabilitatea de a intra in contact cu asfaltul, in timpul unei cazaturi. Astfel, zona 1, este considerata ca fiind cea mai expusa si este in mod traditional acoperita de protectii rigide,fiind vorba despre umeri, coate, solduri si genunchi, zona 2 include bratele, spatele, sezutul si partile exterioare ale coapselor, in timp ce zona 3 este si cea mai putin expusa unui impact si abraziunii, fiind reprezentata de piept, abdomen si partile interioare ale bratelor si picioarelor.

Testele de abraziune sau asa numitele “Darmstad test” simuleaza alunecarea materialului pe asfalt si sunt considerate a fi trecute doar daca materialul nu capata gauri mai mari de 5 milimetri. Materialele din clasa AAA sunt testate la o revolutie de 707 rpm a utilajului de proba, care simuleaza o viteza de 120 km/h, cele din clasa AA sunt supuse unei viteze simulate de 70 km/h, iar cele din clasa A, la doar 45 km/h. Totodata, este testata si rezistenta cusaturilor, inainte de a se considera ca un echipament moto a trecut sau nu testul de rezistenta.

Confort sau rezistenta?

In realitate, pentru producatori nu este deloc dificil sa faca un echipament moto rezistent, caci ar utiliza materiale groase si rigide, excluzand confortul si flexibilitatea. Insa, ar rezulta niste pantaloni si jachete dificil de purtat toata ziua pe motocicleta, riderii trebuind sa renunte la libertatea de miscare. Din fericire, producatori precum Dainese au indentificat acea limita fina dintre protectie si confort, atat gratie materialelor folosite cat si tehnicii de prelucrarea lor. Echipamentele Dainese se bucura si de un procent de siguranta activa, nu doar pasiva, intrucat un echipament usor si ergonomic il va face pe rider sa piloteze mai odihnit, ceea ce reduce din riscul unui accident.

Revenind la mixul perfect intre siguranta si confort, pielea este materialul de referinta pentru echipamentele moto. Nici un alt material nu combina flexibilitatea cu rezistenta la abraziune  si confortul asa cum o face pielea, iar Dainese profita de acest lucru deja de o jumatate de secol. Peste o anumita viteza de frecare intre un material si asfalt, orice material sintetic se va topi si se va gauri rapid. Iar performantele pielii pur si simplu nu pot fi reproduse artificial, asa ca motociclistii care cauta un echipament sportiv, cu cea mai buna rezistenta la abraziune, atat pe pista cat si pe sosea, trebuie sa se uite in directia echipamentelor de piele.

Iar pentru cei pasionati de touring, Dainese a creat materialul Trixior, gratie cunostintelor castigate prin implicarea in programe aerospatiale. Acest material este rezistent la abraziune si rupere, dar si flexibil in acelasi timp, echipamentele care il folosesc putand fi purtate chiar si o zi intreaga fara ca si riderul sa se simta obosit. Asadar, nu este suficient ca un echipament doar sa respecte directivele europene, asa cum este EN17092:2020: o jacheta care e confectionata dintr-un material gros si rezistent nu va fi neaparat si cea mai buna, pentru ca ea face un compromis in termeni de greutate si de rigiditate. De aceea, cel mai bine este sa te informezi cat mai in detaliu atunci cand doresti sa iti cumperi echipament moto.

Imagini

Distribuie: