In culisele motocrosului romanesc: pasiune pentru organizarea de competitii si pentru formarea urmatoarei generatii de sportivi

In culisele motocrosului romanesc: pasiune pentru organizarea de competitii si pentru formarea urmatoarei generatii de sportivi

Ultima etapa din campionatele nationale si balcanice de motocross s-a desfasurat intre 4 si 6 octombrie la TCS Racing Park, parerea unanima a sportivilor dar si a spectatorilor fiind ca aceasta a fost un succes. Am stat de vorba cu Adrian Raduta (Top Cross TCS) si Ciprian Popescu (Dual Racing Team), artizani si ai acestei competitii si am aflat cat de profunda este implicarea lor in motocross , dar si multe alte lucururi interesante. Incepem cu cea mai buna veste posibila, anul viitor,pe17 mai, tot la TCS Racing Park se va desfasura  o etapa de campionat European, clasele 65 si 85 cmc, etapa din care copiii nostri motocrosisti vor avea doar de invatat si de profitat. De altfel, copiii sunt motivul pentru care s-a si organizat etapa de la TCS Racing Park, dupa cinci sezoane trecute de la ultima etapa de Motocross CUP, cupa privata care a tinut ani buni capul de afis in motocrosul romanesc. “Copiii sunt viitorul si toate sarcificile pe care le-am facut pana acum au fost pentru ei, de aceea ne-a bucurat ca la cursa ei au fost prezenti in numar mare, singurul motiv pentru care nu a fost inregistrat un numar si mai mare fiind cel reprezentat de faptul ca era vorba despre ultima etapa din campionatul est European, jocurile erau deja facute, facand ca unii sportivi sa nu mai participe”, spune Ciprian Popescu, care e de parere, fara falsa modestie ca evenimentul organizat la Ciolpani a depasit etapele din Bulgaria, pe care organizatorul le cunoaste si din perspectiva de sportivi, el neratand nici o etapa organizata de vecinii nostri. “M-a impresionat marturisirea unui copil, care spuna dupa cursa ca nu a vazut o asemenea etapa pana acum, m-am bucurat nespus , stiind ca un copil va spune mereu adevarul si am fost foarte motivat sa ne gandim la viitor”, spune Ciprian Popescu, care a insistat si asupra aspectului de munca de echipa. Aceasta intrucat, spune organizatorul unor etape de campionat national, european si mondial, cu 15 ani de munca in acest sector, este vorba mai mult decat de suma efortului depus de el impreuna cu Adrian Raduta, este vorba despre oamenii pe care ii au in spate, unii inca de la inceput, altii integrandu-se pe parcurs, urmand ca aceasta aventura unica in peisajul sportiv romanesc sa ajunga la doua decenii. Iar lista celor care s-au implicat in munca de organizare, din partea clubului Dual Racing Team este lunga: George Surugiu, Aurel Hulub, Valentin Grama, Tatoi Cătălin, Petrică Marian, Niculescu Dragos, Grecu Sandu, Titrade Cristina, Daniela Popescu si Nica Adrian.

In discutia cu Adrian Raduta, a carui scoala de motocross, RAMS MX School a crescut ca in povesti, ajungand sa aiba cel mai mare numar de copii din Europa (!), ne-am concentrat mai mult asupra aspectelor tehnice, stiut fiind faptul ca Ciprian Popescu se ocupa de partea “birocratica”, dar si de managementul efectiv al competitiei atunci cand ea este in desfasurare, de organizarea zoneleor de asteptare sau de start. “Au trecut 6 ani de cand nu am mai organizat vreo etapa, s-au adunat energii si dorinta, ne-a motivat interesul copiiilor, din ce in ce mai crescut, astfel incat am decis sa reluam organizarile pentru a face ceva pentru ei si pentru viitorul motocrosului romanesc”, spune Adrian Raduta, care nu uita sa-i aduca in discutie pe oamenii cu care lucreaza: Florin , Catalin, Tibi, Adi, Teo si Alex, dar si pe tatal sau, Ilie Raduta, care de la bun inceput a pus la dispozitie utilajele pentru intretinerea circuitului. Iar aici este o munca sisifica, de care deja de ani buni se ocupa Adrian, care are acum un ucenic, pe Laurentiu “Nepo”, motocrosist si el, pe partea de utilaje, ceea ce este extrem de important deoarece doar cineva care “se da” poate intelege pe deplin geometria trambulinelor si efectele acesteia in evolutia sportivilor. Fiecare organizare e o  provocare pentru Adrian Raduta, el dorindu-si sa iasa mai bine, sa iasa o competitie memorabila pentru sportivi, desigur, in conditiile in care si conditiile meteo tin cu… motocrosul. Iar pentru ca un concurs de motocross sa fie unul reusit, felul in care e amenajata suprafata este esential, mai ales in conditiile in care ploile si antrenamentele schimba unghiurile trambulinelor care trebuie reprofilate si remodelate. Intregul circuit este frezat cu utilaje, pentru a fi afanat la 25-30 cm, tragand apa in adancime ceea ce asigura o umiditate optima a stratului pe care se ruleaza si previne praful. Deloc usor, iar aici aflam un detaliu interesant, santurile care se sapa in aceste conditii fac un circuit interesant si  ridica gradul de dificultate. Cu santuri se face o diferenta mare intre campionatele slab organizate si campionatele puternice, cum sunt cele din vestul Europei, unde circuitele au fagase atat pe viraje cat si pe decolari, conditii in care sportivii nostri scad viteza. Intre un sportiv bun dintr-un campionat extern si unul de-al nostru, nu vor fi diferente mari, pe un circuit din Romania, in schimb, daca sportivul autohton concureaza pe o pista luata in discutie anterior, pierde foarte multa viteza. “Usor, usor, fara riscul de accidentari, trebuie sa ii obisnuim si pe sportivii nostri cu astfel de conditii”, spune Adrian Raduta, care de curand, a marcat o noua reusita cu a sa scoala de motocross, un cantonament alaturi de reputatul pilot, antrenor si ambasador Yamaha, Brian Jorgenson.

Vom incheia cu mentionarea sponsorilor etapei de campionat national si est european de la TCS Racing Park, aflati, desigur la loc de cinste: Tork, Avia Motors, Mobil1, GP Hotel, Let’s Ride Graphics, Zing, Smart Quality, Martinescu MAT Construct, Midocar, Stand.Ro.

Imagini

Distribuie: