Povestea cocoasei aerodinamice de pe combinezoanele moto

Povestea cocoasei aerodinamice de pe combinezoanele moto

Sa spunem ca te afli pe linia dreapta a unui circuit, esti ghemuit in spatele parbrizului, si, pentru cateva momente te poti relaxa putin, pentru a te concentra apoi pe intra in primul viraj. Acum, pare ceva de la sine inteles, casca si costumul de motociclism sunt “integrate” si nu trebuie sa te lupti pentru a-ti mentine pozitia la semi-ghidoane. Intrebarea care se pune insa, este: a fost mereu asa?

Desigur, ca… nu! Pana la sfarsitul anilor ’80 ai secolului trecut, studiul aerodinamic al combinezoanelor moto era privit ca pe o ciudatenie, iar sa iti tii corpul in pozitia potrivita de-a lungul liniilor drepte nu era tocmai usor. In special, capul pilotului, tindea sa se miste stanga-dreapta cerand un efort deosebit si un gat puternic pentru a putea fi mentinut “locului”.

Din fericire, pe costumele moto Dainese a aparut cocoasa, in 1988, iar initial nu aerodinamica era obiectivul acesteia ci protectia pilotului, noua componenta fiind confectionata din cauciuc spumant. Practic, cocoasa a fost lansata de Dainese cam la un deceniu dupa aparitia protectiei moto pentru spate, cu obiectivul de a proteja prima vertebra toracica. Protectia pentru spate nu putea face acest lucru, pentru ca risca sa afecteze segmentul cervical al coloanei in cazul in care gatul pilotului fi ajuns sa fie angrenat in anumite miscari in timpul unei cazaturi. Istoria motociclismului il consemneaza pe Pierfrancesco Chili drept primul pilot care a avut “cocoasa” pe costumul moto din piele, insa, Jean Philippe Regia, cunoscut drept primul pilot profesionist care atingea asfaltul cu cotul, a dezvaluit la un moment dat un mare secret: datorita cocoasei, el nu mai trebuia sa consume atat de multa energie pentru a-si pastra pozitia aerodinamica la viteze mari, putand astfel sa se concentreze pe obtinerea unor timpi mai buni pe tur, in conditii de mai mare siguranta!

Asa se face ca inca un obiectiv a fost bifat de cocoasa, cercetarile din tunelul aerodinamic aducand in prim plan o forma mai lunga si mai curbata, pentru ca ansamblul rezervor – casca – spatele pilotului sa fie unul mai fluid. In noul mileniu, cocoasa s-a dovedit a fi locul perfect pentru a incorpora unitatea de control a airbag-ului  precum si senzorii acestuia. Totodata, aceasta cocoasa a fost folosita si in costume prototip, pentru a adaposti un… radiator, care sa disperseze caldura in cele mai incinse curse sau senzori care monitorizau parametri biologici ai pilotului. Nu in ultimul rand, cocoasa a ajuns sa adaposteasca si o punga de hidratare, folosita de catre unii piloti profesionisti in Mari Premii precum cel din Malaezia, conectata la casca printr-un sistem special. Cea mai noua evolutie se gaseste pe costumul Mugellor R Suit, in forma unui sistem LED, care se activeaza in cazul unei cazaturi, pentru a face riderul mai vizibil pentru pilotii care vin din spate. Desigur, in conditii de vizibilitate redusa, acest sistem poate fi vital!

Asadar, banala cocoasa pe care o vedem astazi pe costumele moto de curse a parcurs in trei decenii un drum lung si complex, in care s-a transformat de o transformare pe masura, de la o banala piesa din spuma la “caminul” unor tehnologii extrem de avansate, care pot salva viata pilotilor profesionisti sau amatori.

Imagini

Distribuie: