Dainese si jachetele moto ale Dakarului

Dainese si jachetele moto ale Dakarului

1978: Thierry Sabine organizeaza primul Dakar, ocazie pentru mai multi barbati si masinariile lor aproape zburatoare prin desert sa intre in legenda… Jean Claudie Olivier si prototipul sau Yamaha in patru cilindri, Neveu, Lalay, Orioli, motoarele Africa Twin de uzina, acele Cagiva motorizate de catre Ducati… Dar, chiar si acesti semi-zei aveau nevoie de protectie, iar Dainese nu a stat sa priveasca de pe margine. Pornindu-se de la jachetele pentru enduro, au fost dezvoltate echipamente specifice pentru nevoile pilotilor de rally raid, care initial combinau pielea si materialele textile, pentru ca apoi sa se ajunga la materiale din ce in ce mai sofistficate si insertii protective pentru umeri si coate. Apoi, a urmat integrarea  unui accesoriu care astazi este esential in orice sport cu doua roti: protectia pentru spate. Si, de exemplu, unele dintre jachetele moto croite special de catre Dainese pentru Edi Orioli, castigator al patru editii ale Dakarului intre 1988 si 1996, foloseau materiale foarte sofisticate la acea vreme, precum fibre compozite de carbon si de aramida pentru a proteja umerii.

Apoi, in a doua jumate a anilor ’90 s-a intamplat un lucru de neimaginat: a fost introdusa cocoasa aerodinamica din MotoGP, care a aparut pe cateva jachete moto produse pentru Orioli si alti piloti, intr-un numar limitat. Si aici, functia cocoasei era initial una protectiva, vizate fiind vertebrele cervicale, cele care nu pot fi protejate de o protectie spate. Dar, a existat si o motivatie ce provenea din zona aerodinamicii, intrucat la acea vreme vitezele de peste 180 km/h nu erau neintalnite, iar viteza pura si modul in care era gestionata putea face diferenta dinte o victorie si un loc doi.

Dainese s-a axat si pe crearea de jachete si de pantaloni moto specifici pentru conditiile meteo intalnite de rideri in Dakar. Nu trebuie sa uitam ca startul se facea dupa Anul Nou, din Paris, in plina iarna, pentru ca doar dupa cateva zile, sa se ajunga in deserturile Africii. Si aici, felul in care riderii, motocicletele si echipamentele lor gestionau conditiile meteo, scotand ce e mai bun din ei, facea o mare diferenta. Lino Dainese a inteles acest lucru, punandu-si inventivitatea la lucru. Astfel, au aparut jachete rezistente la intemperii, cu membrana Gore-Tex, manusi interioare, captuseli termice si chiar talpi incalzite pentru cizmele moto. Nimic nu era lasat la voia intamplarii.

Dainese a creat manusi si talpici incalzite electric, conectate la baterii care se gaseau in buzunarele jachetelor purtate de piloti. Evident, croiala acestora nu putea fi decat una fina si bine gandita, pentru ca altfel ar fi fost compromisa calitatea pilotajului. De remarcat si finetea cu care aceste sisteme lucrau, intrucat intensitatea caldurii care era transmisa filamentelor era controlata de un potentiometru ce integra o scala de la 0 la 10. Situatia statea desigur invers in cele mai fierbinti raliuri, asa cum este Raliul Faraonilor, in Egipt, acolo unde se utilizau materiale usoare si ventilate, insa doar in zonele cele mai putin expuse abraziunii, in cazul unui accident: partile dorsale ale jachetelor, genunchilor sau antebratelor.

Rezumand, participarea Dainese in anii de pionierat ai Dakarului le-a permis italienilor sa experimenteze noi tehnologii, in cele mai provocatoare si extreme conditii. Rezultatul? Experienta castigata in doua decenii de “lupta” cu conditiile potrivnice ale Africii este acum aplicata in crearea produse disponibile pentru oricine este pasionat de mersul pe doua roti si nu doar.

Dual Motors este importator oficial in Romania al marcii Dainese. 

Distribuie: