Întruchiparea istoriei Yamaha Racing
Îmbinarea designului nostalgic cu cea mai recentă tehnologie
Gama Sport Heritage aduce un omagiu unora dintre cele mai emblematice motociclete din istoria bogată a Yamaha, îmbinând acest design nostalgic cu cele mai noi tehnologii de înaltă performanță în materie de motoare și șasiuri.
Fiecare model XSR se inspiră din unele dintre cele mai importante motociclete construite de Yamaha în cei 68 de ani de istorie, dar nu face niciun compromis în ceea ce privește performanțele moderne, îmbinând această frumusețe atemporală cu o tehnologie de ultimă oră.
Cursele sunt în ADN-ul Yamaha. Yamaha Motor Company a concurat și a câștigat curse de motociclete încă de la începuturile sale - împingând atât limitele omului, cât și ale motocicletelor. Prima motocicletă Yamaha, YA-1, a câștigat cursa de ascensiune pe muntele Fuji în 1955, la scurt timp după înființarea companiei.
De atunci, Yamaha a acumulat nenumărate victorii la toate nivelurile, de la cursele locale de amatori până la clasa regină a Grand Prix-urilor.
Lansat pentru prima dată în 2016, XSR900 a prezentat de mult timp aluzii subtile la pedigriul de curse al Yamaha, iar în 2021, ultima generație XSR900 a făcut un pas înainte, cu indicii clare de design preluate de la motocicletele de curse din anii 1980 și 1990, menținându-și în același timp poziția de Heritage Roadster.
Pentru anul 2024, tradiția Yamaha în materie de curse face un nou salt odată cu introducerea noului XSR900 GP, care aduce un omagiu unora dintre cele mai renumite motociclete de curse din ilustrul trecut al Yamaha, într-un mod nemaiîntâlnit până acum în gama Sports Heritage.
Combinând un sentiment de nostalgie a Grand Prix-urilor din anii 1980 cu cea mai recentă tehnologie, inclusiv motorul CP3 de 890 cmc, emblematic și bogat în cuplu, IMU cu șase axe derivat din R1 și sisteme de asistență a pilotului sensibile la înclinare, XSR900 GP întruchipează istoria Yamaha Racing fără a sacrifica performanțele moderne.
„Epoca de aur” a curselor de Grand Prix
Yamaha a intrat pentru prima dată într-un eveniment de campionat mondial de curse pe șosea la Grand Prix-ul Franței.
Primul titlu la clasa regină a fost obținut de Yamaha în anii 1970, prin Giacomo Agostini, iar alte titluri de campion au urmat mai târziu, în deceniul următor.
Dar, în anii 1980, Yamaha și-a asigurat moștenirea în ceea ce avea să devină cunoscută ca „Epoca de aur” a curselor de Grand Prix. „Regele” Kenny Roberts a câștigat al treilea titlu consecutiv cu YZR500 în 1980, dar, după acest succes, Yamaha a avut parte de câteva sezoane dificile, luptându-se pentru supremație cu rivalii săi.
Acest lucru a dus la o regândire a abordării, cu o schimbare de accent pe dezvoltarea motocicletelor de cursă, cu o prioritate asupra senzației pe care o are pilotul în timp ce pilotează.
Nu numai că această nouă strategie a pus bazele unui nou succes de Grand Prix (Yamaha a câștigat șase titluri de Grand Prix la clasa 500 cmc între 1984 și 1992), dar tehnologia dezvoltată în această perioadă a continuat să modeleze viitorul motocicletelor sport de serie până în prezent.
După ce au trecut la un motor V4 mai subțire în 1982, inginerii de la Yamaha s-au orientat spre dezvoltarea unui cadru în care să găzduiască acest propulsor. Ideea a fost de a produce un cadru de aceeași lățime cu motorul V4, care să-l învăluie, ca o cușcă.
Acest lucru a marcat nașterea a ceea ce avea să devină cadrul emblematic Deltabox, care a apărut pentru prima dată pe modelul YZR500 OW61 de Grand Prix din 1982. Oferind o rigiditate și un feedback remarcabile, exact acolo unde pilotul avea cea mai mare nevoie de ele, Deltabox a reprezentat un pas înainte atât de semnificativ încât, doar trei ani mai târziu, Yamaha l-a introdus pentru prima dată pe un model de serie, TZR250, aducând pe șosea caracteristicile motocicletei de curse YZR.
Iar acum, 40 de ani mai târziu, cadrul în stil Deltabox rămâne la baza multor motociclete Yamaha, inclusiv al noului model XSR900 GP.
Născut din respect
Proverbul englezesc „Manierele îl fac pe om” derivă dintr-o înțelegere comună a faptului că politețea, bunele maniere și respectul sunt esențiale pentru menținerea unei bune interacțiuni și relații umane.
Acest concept a constituit punctul de plecare pentru designul XSR900 GP, în armonie cu filozofia Faster Sons de a respecta originea, de a învăța din trecut și de a crea o motocicletă mai bună pentru pilotul modern.
Scopul nu a fost acela de a crea o replică, ci de a lansa un model care să aducă cel mai mare respect trecutului, în timp ce se ridică la nivelul celor mai noi performanțe și tehnologii. Acesta este XSR900 GP.
Un sentiment de nostalgie în fiecare detaliu
Carenă inspirată de anii '80
Din punct de vedere estetic, motocicletele de Grand Prix au făcut un pas important în anii '80, trecând de la caroseria curbată din anii '70 la designul mai rectangular începând cu mijlocul anilor '80. Aceste carenaje mai pătrățoase aveau să stabilească tendința pentru următorul deceniu, nu numai la nivel de Grand Prix, ci și la motocicletele de serie.
XSR900 GP are o carenă superioară care amintește de această epocă, nu doar cu o influență clară de la motocicletele YZR de Grand Prix din anii '80, ci și cu note de la motocicletele sport de serie FZR și TZR de la sfârșitul anilor '80 și începutul anilor '90. Pentru a păstra aspectul de motocicletă de curse, farul rotund cu LED al XSR900 este înlocuit cu un modul compact de lentile, ascuns perfect în capota față, creând un sentiment de unitate cu carenajul față, menținând în același timp o iluminare excelentă.
Caroseria nu este un simbol al trecutului doar prin aspectul său, ci și prin metoda prin care este fixată în poziție, inspirată tot de anii '80, cu o structură tubulară care leagă capota de cadru și console drepte care susțin tabloul de bord, creând o vedere a pilotului cu un autentic aer de epocă de aur.
Pentru a accentua senzația de cockpit clasic, suportul superior al carenajului este susținut de o structură de piuliță identică cu cea utilizată pentru modelul TZ250 original. În adevărat stil de curse, această structură este fixată cu un știft beta, prima dată când Yamaha folosește un astfel de tip de fixare pe un model de serie pentru utilizarea pe drumurile publice.
Funcția care a stat la baza trecerii de la carenele curbate din anii '70 la stilul mai pătrățos din anii '80 a fost atât îmbunătățirea eficienței aerodinamice, cât și protejarea pilotului de vântul generat de performanțele mai mari; și acest lucru nu este diferit în cazul XSR900 GP.
În timp ce parbrizul și protecțiile individuale pentru articulații încorporează stilul anilor '80, nu este vorba doar de aspect. Puterea și raportul de transmisie al motorului CP3 de 890 cmc sunt identice cu cele ale lui XSR900, dar structura carenei frontale a modelului XSR900 GP crește atât accelerația, cât și viteza maximă, în timp ce canalele de pe panourile laterale evacuează eficient aerul din radiator pentru a maximiza performanța de răcire.
Husa scaunului de culoare asortată se potrivește peste șaua pasagerului pentru a completa aspectul de pilot de curse, cu o parte din spate în stilul anilor '80 care ascunde farul spate, în timp ce un opritor de șa în partea superioară a carenei șeii menține pilotul pe poziție pentru a spori senzația de accelerare.
Culori care amintesc de anii Rainey
Vopsit într-una dintre cele mai emblematice culori Yamaha Grand Prix din toate timpurile, XSR900 GP este disponibil cu o ornamentație tradițională inspirată de motocicletele conduse de piloți precum Wayne Rainey, care au câștigat mai multe campionate mondiale de Grand Prix la 500 cmc în anii '80 și la începutul anilor '90, cu plăcuțe cu numere de înmatriculare galbene autentice atât pe carena din față, cât și pe cea spate.
Șasiul și brațul oscilant în stilul Deltabox au un finisaj argintiu pentru a evoca mai bine era prototipurilor anilor '80 și pentru a accentua caracterul cadrului în stil Deltabox.
O deplasare mai sportivă
Ghidoane cu prindere cu clemă în stil de curse
Ghidoanele separate cu „prindere cu clemă” se adaugă la cockpit-ul în stil de curse și oferă o experiență de pilotaj mai sportivă.
Ghidonul revizuit schimbă drastic poziția de pilotaj față de XSR900, mutând pilotul mai în față pe motocicletă, într-o poziție de pilotaj mai sportivă, crescând sarcina în față pentru a oferi senzația mai precisă așteptată de la o motocicletă de curse.
Cu toate acestea, având în vedere că modelul nu se concentrează pur și simplu pe curse sau pe circuit, s-a avut grijă ca poziția de pilotaj să nu se încline excesiv în față, oferind în schimb un echilibru care poate fi savurat pe șosea fără disconfort. Confortul este accentuat prin intermediul unei șei mai groase și cu o susținere mai bună.
Suporturile pentru picioare din aluminiu turnat sunt reglabile în două poziții diferite, dar vin din fabrică setate în poziția superioară pentru a accentua poziția sportivă de pilotaj.
Rigiditate ajustată
Pentru a permite o sarcină suplimentară pe partea din față a motocicletei, ca urmare a poziției de pilotaj mai avansate, zonele din jurul cadrului XSR900 GP au fost ajustate pentru a optimiza stabilitatea în viraje. Cadrul a fost, de asemenea, întărit față de cel de pe XSR900.
Pentru a corespunde și mai mult acestui stil de pilotaj cu accent pe partea frontală, XSR900 este singurul model CP3 care dispune de un arbore de direcție din aluminiu, care ajustează rigiditatea în zona de direcție pentru a echilibra mai bine senzațiile adesea contradictorii de ușurință și stabilitate la schimbarea direcției sau în cazul unei decelerații rapide.
Împreună cu roțile ușoare forjate prin rotație și noile anvelope Bridgestone Battlax Hypersport S23, pilotul poate avea încredere în direcționarea XSR900 GP exact acolo unde dorește.
Tehnologie ultramodernă
Frâne și suspensii de înaltă performanță
În conformitate cu mantra de îmbinare a stilului de ieri cu tehnologia modernă, XSR900 GP se mândrește cu cele mai noi componente de suspensie și frânare.
Furcile față inversate KYB sunt complet reglabile pentru preîncărcare și amortizare în compresie, precum și pentru amortizare în revenire, astfel încât se poate găsi configurația ideală pentru sensibilitatea părții frontale. Suspensia spate articulată acționează un amortizor KYB complet reglabil, înclinat spre față, practic ascuns, pentru a menține performanța agilă și sportivă în partea din spate. Reglarea pretensionării de la distanță face ca personalizarea deplasării să fie o sarcină simplă.
Un cilindru principal față radial Brembo subliniază specificațiile de ultimă generație ale motocicletei și îi susține potențialul sportiv, în timp ce furtunurile de frână au fost optimizate pentru a îmbunătăți controlul frânării în condiții mai sportive, în special în cazul unor forțe de frânare mai mari.
Sistemul Yamaha de control al deplasării (YRC)
Menținând și mai mult combinația de stil nostalgic cu cea mai recentă tehnologie de înaltă performanță, piloții XSR900 GP își pot personaliza experiența de pilotaj prin intermediul sistemului Yamaha de control al deplasării (YRC). Pentru o utilizare mai simplă, caracteristicile de putere ale motorului și sistemele de asistență pentru pilot sunt integrate pentru a permite modificarea rapidă a nivelului de intervenție electronică în funcție de preferințele pilotului și de condițiile de drum.
Trei moduri de rulare pre-setate integrate, „SPORT”, „STREET” și „RAIN”, dispun de setări din fabrică cu diferite niveluri de intervenție pentru a se potrivi diferitelor condiții. Acestea sunt completate de două setări personalizate, care permit pilotului să își selecteze manual propriile setări de putere și de intervenție pentru diferitele sisteme de asistență controlate electronic și sensibile la înclinare - toate acestea putând fi setate cu ajutorul unui smartphone prin intermediul aplicației MyRide.
Ecran TFT de 5" cu conectivitate completă
Un nou afișaj TFT color de cinci inci este montat în carlinga în stil retro. Piloții pot alege dintre patru teme diferite pentru a se potrivi unor mentalități diverse, iar o temă tradițională de tahometru în stil analogic, inspirată de motocicletele de curse de odinioară, îmbunătățește cu adevărat experiența de pilotaj de epocă.
Pentru o experiență de pilotaj îmbogățită, conectivitatea telefonului inteligent este standard pe XSR900 GP printr-o unitate integrată de control al comunicațiilor, asigurând piloții că pot rămâne conectați în timp ce conduc, prin conectarea telefonului inteligent la motocicletă prin intermediul aplicației MyRide Link. Pe lângă notificările de apeluri și mesaje de pe ecranul TFT de 5", posibilitatea de a prelua apeluri și de a asculta muzică prin intermediul unei căști Bluetooth* adaugă o nouă dimensiune deplasării. Odată conectat, pilotul poate utiliza și sistemul de navigație Garmin StreetCross integrat, care va afișa navigația viraj cu viraj pe panoul de bord TFT de 5”.
Există și opțiunea de a furniza energie dispozitivelor externe prin noua priză USB tip C, aflată în apropierea panoului de bord.
*Căștile Bluetooth nu sunt incluse cu motocicleta
Schimbător de viteze nou, ergonomic
Noile ansambluri de schimbătoare integrate pe ghidon permit pilotului să opereze o gamă mai largă de funcții ale noului XSR900 GP, inclusiv conectivitatea cu telefonul inteligent, navigația și modurile de rulare, precum și interogarea diferitelor opțiuni de meniu.
Cu un design clar, logic și simplu - forma, mișcarea și dispunerea ergonomică a butoanelor au fost concepute cu gândul la mișcarea intuitivă, ceea ce înseamnă că piloții pot parcurge cu ușurință diferitele funcții.
Pentru a ajuta la navigarea în medii rutiere aglomerate, o apăsare ușoară a comutatorului de semnalizare va face ca semnalizatoarele să clipească de trei ori, pentru a fi utilizate la schimbarea benzii de circulație sau atunci când este necesară doar o semnalizare scurtă. O apăsare completă a comutatorului va avea ca rezultat o clipire continuă până când trec 15 secunde și motocicleta parcurge mai mult de 150 de metri.
O nouă funcție de semnal de oprire de urgență (ESS) reacționează la frânarea bruscă prin activarea luminilor de avarie pentru a-i avertiza pe participanții la trafic aflați în spatele vehiculului că acesta oprește brusc într-o situație de urgență.
Susținere suplimentară din partea unui IMU avansat cu șase axe, cu sisteme de asistență pentru piloți sensibile la înclinare
Dezvoltat direct din sistemele electronice de pe R1, sistemul IMU de înaltă tehnologie cu șase axe de pe XSR900 GP măsoară constant accelerația în direcțiile înainte-înapoi, sus-jos și stânga-dreapta - precum și viteza unghiulară în direcțiile de tangaj, ruliu și derivă a motocicletei.
IMU cu șase axe este capabil să trimită date în timp real către ECU, care controlează suita de sisteme electronice de asistență a pilotului, inclusiv sistemul de control al tracțiunii (TCS) sensibil la înclinare, sistemul de control al alunecării (SCS), precum și sistemul de control al ridicării roților din față (LIF) și sistemul de control al frânelor (BC).
XSR900 GP devine, de asemenea, primul model Sport Heritage echipat cu cea de-a treia generație a sistemului de schimbare rapidă a treptelor de viteză, care îmbunătățește condusul, permițând schimbarea în trepte de viteză inferioare fără ambreiaj în timpul accelerării și schimbarea în trepte de viteză superioare fără ambreiaj în timpul decelerării, în plus față de funcționalitatea standard.
Caracteristici tehnice
- Design distinctiv, evocator al curselor de Grand Prix din anii '80 și '90
- Nou afișaj TFT complet color, de 5", cu conectivitate
- Suspensii KYB față și spate complet reglabile, de înaltă calitate
- Ghidoane cu clemă de prindere și comutatoare de ghidon cu design nou
- Șasiu în stil Deltabox cu rigiditate optimizată
- Șa principală confortabilă, noi capace laterale și husă de scaun detașabilă
- Suporturi pentru picioare și poziționare în stil nou
- Sistem Yamaha de control al deplasării YRC și IMU cu 6 axe
- Regulator de viteză, sistem de schimbare rapidă a vitezelor de generația a treia și ambreiaj A&S
- Motor CP3 sofisticat conform cu EU5+, cu cuplu ridicat, de 890 cmc
- Roți Yamaha forjate prin răsucire echipate cu anvelope Bridgestone Battlax Hypersport S23
Culori, disponibilitate și prețuri
Noul XSR900 GP va fi disponibil în două culori: Legend Red și Power Grey. Datele de livrare către dealerii europeni și prețurile variază în funcție de regiune, astfel încât te rugăm să contactezi distribuitorul național Yamaha pentru informații complete.
Accesorii originale Yamaha și îmbrăcăminte Faster Sons
Yamaha a dezvoltat o gamă largă de pachete și accesorii individuale originale, care permit posesorilor de XSR900 GP să-și personalizeze cu ușurință motocicleta.
Clienții pot comanda pachetele și accesoriile înainte de a-și ridica noua motocicletă XSR900 GP, acestea urmând a fi montate de dealerul Yamaha. Toate articolele din pachete pot fi cumpărate și individual, iar pe lângă articolele kitului, lista de accesorii originale pentru XSR900 GP include, de asemenea, un carenaj mai jos, un suport pentru numărul de înmatriculare, un parbriz fumuriu și un sistem de eșapament Akrapovič.
Concepută pentru a completa gama de motociclete Sport Heritage, linia de îmbrăcăminte Faster Sons de la Yamaha include tricouri moderne, salopete, jachete de piele, șepci de baseball, petice și altele, concepute pentru a se asorta cu aspectul atemporal al modelului XSR.