Aspect nou mai elegant, poziție de pilotare rafinată, tehnologie inteligentă
Cel mai pur Hyper Naked
Deoarece originalul Hyper Naked s-a născut din Latura întunecată a Japoniei, MT-09 a fost întotdeauna cel mai pur dintre toate modelele MT, estetică întunecată și misterioasă și performanțele sale impresionante lăsând o impresie de durată fiecărui pilot.
MT-09 a fost dezvăluit în 2013, la doar un an după ce conceptul de motor CP3 în trei cilindri a fost prezentat pentru prima dată, suspendat într-un cadru complex din sârmă, la Salonul Moto din Köln.
Primul MT-09 a readus emoția pură și entuziasmul în lumea motocicletelor, dând startul revoluției Hyper Naked care avea să schimbe totul.
Pentru 2024, Yamaha a dus MT-09 la următorul nivel al „laturii întunecate”, combinând inteligența și stilul, folosind în continuare puritatea elegantă a Laturii întunecate a Japoniei.
Noul MT-09 oferă o experiență de pilotare și mai palpitantă, cu adrenalină pură, un aspect agresiv și plin de caracter și specificații premium, cu cele mai recente inovații tehnologice.
Un deceniu împreună cu Latura întunecată a Japoniei
Lansarea modelului MT-09 a marcat îndepărtarea de conceptul de motocicletă japoneză convențională și a introdus o nouă direcție îndrăzneață, abstractă, pentru Yamaha, inspirată de sub-cultura unică a motocicletelor urbane de pe străzile celor mai mari orașe din Japonia.
Reprezentând o eră nouă și captivantă pentru Yamaha,MT-09 prezenta un design agresiv, un șasiu proiectat pentru cea mai agilă manevrare și un motor CP3 cu cuplu mare, cu estetică și performanță proiectate pentru a stimula simțurile.
Descătușată de orice elemente de caroserie inutile, ambalată elegant într-un cadru compact din aluminiu și echipată cu sistemul Yamaha de accelerație electronică (YCC-T), MT era combinația perfectă dintre performanța înaltă, tehnologia de ultimă oră și funcționalitatea cu scop precis.
Noua zi sosise și Latura întunecată a Japoniei era dezlănțuită asupra lumii.
Începutul unei revoluții Hyper Naked
De-a lungul anilor, MT-09 a evoluat, devenind unul dintre cele mai importante și de succes modele din portofoliul Yamaha, câștigându-și locul printre cele mai emblematice motociclete din istoria Yamaha.
Lansarea modelului MT-09 a fost urmată, la scurt timp, de cea a modelului MT-07, o altă motocicletă de mare succes care s-a stabilit ca lider al pieței de motociclete timp de mulți ani consecutivi.
Segmentul Hyper Naked este acum unul dintre cele mai importante și de succes din gama Yamaha, dispunând în total de opt modele în toate nivelurile de experiență, de la modelul MT-125 pentru începători, de 125 cmc, până la MT-10 SP, de 1000 cmc, modelul superior al gamei.
Noul MT-09: mai elegant, mai pur, mai rafinat
Un aspect nou mai zvelt și mai elegant
MT-09 marchează cea de-a 10-a aniversare cu un design nou, conceput pentru a amplifica senzația legendară a accelerației cu cuplu fiabil a CP3.
Bazat pe conceptul de "pilotaj 3D", care permite pilotului să se miște mai liber pe motocicletă, caroseria MT-09 din 2024 se inspiră din motocicletele YZ de motocross de la Yamaha, care necesită, și ele, un grad ridicat de libertate în poziția de pilotaj.
Conceptul de stilizare din spatele MT-09 a fost întotdeauna cel al „frumuseții funcționale”, eliminând caracteristicile nenecesare și întruchipând abordarea „less is more”. Fiecare detaliu, oricât de mic, a fost luat din nou în considerare pentru a consolida aspectul agresiv pur al modelului MT-09 și pentru o experiență de pilotare cu maximum de interacțiune.
Far cu LED mai compact
Un far nou cu LED, într-o carcasă reproiectată, creează o relație mai unificată între far și rezervorul de combustibil și este inspirat de originile modelului MT – o combinație între "Naked" și "Motard".
Farul bifuncțional al proiectorului cu LED a fost îmbunătățit, dispunând de un modul cu lentile cu diametru compact care este mai mic și mai subțire decât modelul anterior, dar care oferă, în același timp, un fascicul lat și puternic, cu margini moi, atât pentru setarea pentru faza scurtă, cât și pentru cea pentru faza lungă.
Luminile transparente de poziție duble cu LED-uri exprimă un aspect modern și o concentrație care completează stilul mai compact, ager și agresiv al MT-09.
Această temă este continuată în partea din spate, cu o lampă stop cu LED nou proiectată. Luminile de stop și frânele sunt separate pentru a se alinia la noua formă a lentilelor exterioare. Și, pentru a oferi părții din spate un aspect mai zvelt, lentila lămpii de stop este roșie, în timp ce partea de jos are un finisaj fumuriu.
Design elegant al rezervorului de combustibil
Un nou rezervor de combustibil a fost proiectat pentru a încuraja o poziție de pilotare mai strânsă și mai liberă, menținând totodată aspectul estetic elegant și plin de personalitate devenit sinonim cu numele MT.
Produs utilizând o nouă metodă de fabricație prin turnare în presă, noul rezervor are un caracter mai pronunțat, cu margini clar definite și un stil agil, unic pentru modelele MT.
O poziție de pilotare mai interactivă
Acustică CP3 amplificată
„Torsul” feroce al motorului modelului MT-09 este una dintre cele mai definitorii caracteristici ale sale, evocând un sentiment de adrenalină pură cu fiecare răsucire a accelerației.
Urmând filosofia lui Jin-Ki Kanno, de stimulare a simțurilor pilotului și a crea senzația de corp comun cu motocicleta, sunetul a reprezentat o preocupare importantă în dezvoltarea ultimului motor CP3 Euro 5+.
Sunetul noului MT-09 este accentuat de camera de aer revizuită, prevăzută cu două canale de admisie a aerului nou proiectate, care accentuează sunetul de înaltă frecvență și menținând, în același timp, un răspuns liniar al accelerației.
Acest sunet este evidențiat apoi, în special la viteze și turații mai mari, de grila de amplificare acustică nou introdusă în partea superioară a motocicletei, care transmite nota vibrantă a CP3 direct pilotului.
Poziție de pilotare redefinită
MT-09 este renumit pentru stabilitatea și agilitatea sa, iar acest lucru a fost îmbunătățit de ergonomia rafinată prin modificări ale relației dintre ghidon, suportul pentru picioare și șa, pentru a îmbunătăți confortul pilotului și pentru a oferi o mai mare libertate de mișcare în diferite stiluri de pilotare, menținând totodată o poziție de pilotare sportivă, aplecată în față.
Pentru a realiza acest lucru, poziția generală a ghidonului este acum mai joasă, iar pilotul poate alege acum între două poziții reglabile ale acestuia, în funcție de preferințe și de statura personală. Unghiul de virare a fost, și el, crescut ca urmare a profilului mai coborât al rezervorului de combustibil.
Suporturile pentru picioare sunt cu 30,6 m mai în spate față de modelul anterior și au fost ridicate cu 9,5 mm, în timp ce înălțimea suportului pentru picioare poate fi reglată în două poziții diferite, în funcție de preferințele pilotului. Pentru a îmbunătăți confortul pasagerului, suporturile pentru picioare în tandem au fost, de asemenea, re-proiectate și sunt montate acum sub cadrul din spate.
Detaliile contează: pedale noi de frână și de schimbare a vitezelor
Fiecare detaliu al acestui MT-09, oricât de mic, a fost luat din nou în considerare pentru a îmbunătăți experiența de pilotare. Pedala de frână spate a fost re-proiectată, fiind acum fabricată din aluminiu forjat, în timp ce vârful pedalei de schimbare a vitezelor a fost aplatizat semnificativ, pentru a reduce amplitudinea mișcării gleznei necesară în timpul schimbării, permițând o operare mai lină.
Șei separate pentru pilot și pasager
Pentru a amplifica și mai mult sentimentul de libertate, MT-09 dispune acum de șei față și spate separate, îmbunătățind atât poziția pilotului, cât și de confort la asamblarea și dezasamblarea motocicletei.
Treapta dintre cele două locuri funcționează, de asemenea, ca un mijloc de a menține pilotul înainte și peste partea frontală a mașinii la eliberarea cuplului modelului MT-09, în timp ce designul general al șeii îmbunătățește agilitatea pilotului.
Sub scaunul pilotului este instalată o priză USB Type-C, pentru a permite încărcarea echipamentelor electronice și a echipamentelor de încălzire electrice.
Cilindru principal radial Brembo: Sistem liniar de livrare a puterii, control total
Pentru a se potrivi cuplului și accelerației ridicate ale modelului MT-09, puterea de oprire este crescută de un nou cilindru principal radial Brembo, care se deplasează în aceeași direcție ca și maneta de frână, dând naștere unei relații liniare între comanda pilotului și presiunea frânei hidraulice pe discurile duble de frână față, pentru un control excelent.
În plus, maneta de ambreiaj reglabilă, nou proiectată, oferă pilotului un control suplimentar la acționarea ambreiajului.
Suspensie față complet reglabilă și anvelope Bridgestone S23
Furcile față KYB® de 41 mm ale modelului MT-09 sunt complet reglabile pentru preîncărcare și pentru amortizarea la compresie și retur, dispunând acum de setări de fabrică modificate pentru a asigura o stabilitate excelentă.
Designul carenajului suspensiei spate a fost modificat, iar setul de suspensie spate KYB® reglabil este configurat pentru a permite o senzație mai dinamică în viraje, în timp ce noile anvelope Bridgestone Battlax Hypersport S23 M oferă o aderență puternică și o manevrabilitate ușoară.
Tehnologie mai inteligentă
Ecran color TFT de 5"
Modelul MT-09 2024 este echipat cu o gamă de tehnologii de ultimă oră, pentru a îmbunătăți pachetul și experiența de pilotare în general, rămânând totodată fidel conceptului Latura întunecată a Japoniei, atât de îndrăgit.
Ecranul color TFT complet nou, de 5”, montat orizontal, oferă pilotului o nouă interfață atractivă, cu posibilitatea de a alege dintre patru moduri diferite de utilizare, adecvate unei game variate de experiențe de pilotare.
Conectivitate și navigare pentru smartphone
Pentru o experiență de pilotaj îmbogățită, conectivitatea este standard pe MT-09 printr-o unitate integrată de control al comunicațiilor (CCU), ceea ce înseamnă că piloții că pot rămâne conectați în timp ce conduc, prin conectarea telefonului inteligent la motocicletă prin intermediul aplicației MyRide Link. Pe lângă notificările de apeluri și mesaje de pe ecranul TFT de 5", posibilitatea de a prelua apeluri și de a asculta muzică prin intermediul unei căști Bluetooth* adaugă o nouă dimensiune deplasării. Odată conectat, pilotul poate utiliza și sistemul de navigație Garmin StreetCross gratuit, care se va afișa pe panoul de bord TFT de 5”.
Piloții pot, de asemenea, să personalizeze și mai mult afișajul TFT, trimițând imagini de pe smartphone prin aplicația MyRide, utilizând facilitatea de transfer de informații.
Există și opțiunea de a furniza energie dispozitivelor externe prin noua priză USB Type-C, aflată sub șa.
*Căștile Bluetooth nu sunt incluse în standard la MT-09
Schimbător de viteze nou, intuitiv
Noile ansambluri de schimbătoare integrate pe ghidon permit pilotului să opereze o gamă mai largă de funcții ale noului MT-09, inclusiv conectivitatea cu telefonul inteligent, navigația și modurile de rulare, precum și să navigheze alte opțiuni de meniu.
Cu un design clar, logic și simplu - forma, mișcarea și dispunerea ergonomică a butoanelor au fost concepute cu gândul la mișcarea intuitivă, ceea ce înseamnă că piloții pot parcurge cu ușurință variate funcții diferite.
Moduri de rulare personalizabile cu setările sistemului Yamaha de control al deplasării
Ca noutate pentru 2024, MT-09 își poate personaliza acum experiența de pilotare prin intermediul setărilor sistemului Yamaha de control al deplasării (YRC), care permit pilotului să selecteze caracteristicile de putere ale motorului și nivelul de intervenție electronică în funcție de preferințele sale și de condițiile de drum.
Trei moduri de rulare integrate prestabilite, „Sport”, „Street” și „Rain”, cu setări din fabrică cu diferite niveluri de intervenție pentru a se potrivi unor condiții variate, sunt completate de opțiunea pentru două presetări personalizate. Acest lucru permite crearea unor setări YRC specifice pentru a se potrivi anumitor situații (meteo, locații etc.) prin modificarea nivelului de suport electronic, cum ar fi cel pentru putere (PWR), sistemul de control al tracțiunii (TCS) și de control al ridicării (LIF) – toate putând fi configurate direct prin intermediul tabloului de bord al MT-09 sau utilizând un smartphone prin aplicația MyRide.
Aceste setări personalizate pot fi transmise către motocicletă de pe smartphone-ul pilotului și pot fi comutate cu ușurință între ele în timpul pilotării cu ajutorul comutatorului complet nou.
Susținere suplimentară din partea unui IMU avansat cu șase axe, pentru performanță supremă
În 2021, a treia generație MT-09 a devenit prima Hyper Naked echipată cu tehnologia avansată IMU cu șase axe, dezvoltată direct din R1.
Măsurând constant accelerația constantă în direcțiile față-spate, sus-jos și stânga-dreapta, precum și viteza unghiulară în direcțiile de tangaj, ruliu și derivă ale motocicletei, IMU cu șase axe poate trimite date în timp real către ECU, care controlează suita de sisteme de asistență electronică pentru pilot, inclusiv sistemul de control al tracțiunii (TCS) sensibil la înclinare, sistemul de control al alunecării (SCS), precum și un sistem de control al ridicării roții din față (LIF) și un sistem de control al frânării (BC).
Această suită este îmbunătățită și mai mult pentru MT-09 2024 prin adăugarea unui regulator de alunecare spate (BSR), care asigură confort controlând nivelul de cuplu produs atunci când roata spate se blochează în timpul frânării de motor excesive; acest lucru este util în special în situații în care este dificil de activat ambreiajul anti-alunecare, de exemplu, atunci când aderența este scăzută.
Control al vitezei de croazieră pentru pilotare fără efort
În afara sistemului complex de asistență electronică pentru pilot, noul MT-09 este echipat și cu un sistem regulator de viteză, pentru a îmbunătăți experiența generală de pilotare, oferind o opțiune mai relaxată pentru o experiență de pilotare relaxată.
Operațional de la treapta a treia în sus, odată activat sistemul regulator de viteză, acesta poate fi reglat în pași de câte 1 km/h printr-o simplă apăsare de buton sau poate fi crescut constant prin apăsarea butonului în jos. Sistemul este anulat la fiecare cuplare a frânelor, ambreiajului sau accelerației.
Semnalizatoare cu apăsare ușoară, cu anulare automată
Pentru o experiență de pilotare mai intuitivă și mai convenabilă, o apăsare ușoară a comutatorului de semnalizare va face ca semnalizatoarele să clipească de trei ori, pentru a fi utilizate la schimbarea benzii de circulație sau atunci când este necesară doar o semnalizare scurtă. O apăsare completă a comutatorului va avea ca rezultat o clipire continuă timp de 15 secunde și până când motocicleta a parcurs mai mult de 150 de metri.
O nouă funcție de semnal de oprire de urgență (ESS) reacționează la frânarea bruscă prin activarea luminilor de avarie pentru a-i avertiza pe participanții la trafic aflați în spatele vehiculului că acesta oprește brusc într-o situație de urgență.
Schimbător rapid de generația a treia
Noua MT-09 este echipată cu schimbător rapid de a treia generație, care îmbunătățește deplasarea, permițând schimbarea în trepte de viteză inferioare fără ambreiaj în timpul accelerării și schimbarea în trepte de viteză superioare fără ambreiaj în timpul decelerării.
Pentru a menține o senzație mai naturală, schimbătorul rapid de viteze de generația a treia nu va funcționa în anumite situații în care turația motorului este extrem de scăzută sau de ridicată și atunci când motocicleta se deplasează la viteză stabilizată, fără accelerare sau decelerare. În aceste condiții, pictograma schimbătorului rapid de pe noul afișaj TFT va arăta dacă schimbătorul rapid poate fi utilizat sau nu.
Caracteristici tehnice
- Aspect mai elegant și mai compact, inclusiv far bifuncțional cu LED reproiectat
- Noul ecran TFT color de 5" cu conectivitate și navigație pentru smartphone
- Experiență de pilotare personalizabilă prin intermediul setărilor Yamaha de control al deplasării (YRC)
- Modificarea setărilor YRC prin intermediul smartphone-ului, cu aplicația MyRide
- Poziția ghidonului și a suportului pentru picior modificate, reglabile în două poziții, pentru o experiență de pilotare mai integrată
- Unitate de șa nouă, separată
- Rezervor de combustibil nou, cu formă distinctă
- Grilă cu amplificare acustică
- Cel mai nou motor CP3 DOHC de 890 cmc, cu trei cilindri și patru supape, răcit cu lichid, Euro 5+
- IMU pe șase axe cu o suită completă de mijloace de asistență pentru pilot sensibile la înclinare, care includ acum regulator de alunecare spate (BSR)
- Regulator de viteză
- Cilindru principal radial Brembo nou
- Schimbător rapid din generația a treia
- Noi pneuri Bridgestone Battlax Hypersport S23 M
- Suspensie reglabilă pentru pilotare sportivă îmbunătățită
- Șasiu ușor din aluminiu CF, turnat sub presiune
- Roți SpinForged de la Yamaha pentru manevrabilitate agilă
- Manete de frână și de ambreiaj reglabile
Culori, disponibilitate și prețuri
Noul MT-09, precum și versiunea sa de 35 kW, vor fi disponibile în trei culori: Midnight Cyan, Icon Blue și Tech Black. Datele de livrare către dealerii europeni și prețurile variază în funcție de regiune, astfel încât te rugăm să contactezi distribuitorul național Yamaha pentru informații complete.