Știinta din spatele căștilor Arai: forma R75

Știinta din spatele căștilor Arai: forma R75

Dacă într-un material anterior dedicat castilor Arai ne-am ocupat de explicarea conceptului “glancing off”, demonstrând importanța sa deosebită în ceea ce am putea denumi economia protecției, trebuie să ne abatem privirea și asupra a ceea ce Arai numește forma R75. Fizica ne învață că energia kinetică crește odată cu pătratul vitezei, adică, cu cât ne deplasăm mai repede, cu atât mai multă energie purtăm cu noi. Ceea ce înseamnă că energia implicată în accidentele din lumea reală este cu mult peste ce se poate simula în laborator. Iar experiența câștigată de Arai ne arată că cu cât crește energia, cu atât sporește și importanța capacității căștii de a aluneca peste suprafața cu care intră în contact. Cu alte cuvinte, cu cât mai multă energie este împiedicată să ajungă în cască, cu atât va crește și capacitatea ei de a absoarbe această energie. Iar aici, producătorul căștii poate decide să crească factorul glancing off sau se poate concentra pe design, pe forma si mai putin pe functionalitate. Sau pe indeplinirea standardelor de siguranta impuse industriei.

In cazul Arai, diferenta este ca japonezii pun pe primul loc functionalitatea si nu forma, iar standardele impuse de industrie sunt un simplu punct de pornire, vom vedea mai departe de ce Timp de zeci de ani, Arai a studiat accidente din Formula 1 si MotoGP, care pot face sa paleasca si cele mai draconice conditii de laborator. De exemplu, in testele de laborator, viteza folosita este de doar 28 km/h, ceea ce e cam viteza se circula pe o bicicleta... Iar daca, sa spunem , un impact are loc la viteza de 100 km/h, adica la o viteza de aproximativ patru ori mai mare, energia implicata in acel impact creste de 16 ori (4  ridicat la patrat), nici o casca, nici chiar Arai, neputand gestiona un astfel de impact! Atunci, se pune intrebarea – cum de au scapat teferi, piloti din accidente desfasurate la viteze mult mai mari? Pentru ca Arai a realizat ca e esential sa permita castii sa alunece pe suprafata de impact si peste obiectele pe care le poate intalni. De aceea, castile Arai sunt rotunde, netede, fara artificii de design, caracteristici care se concretizeaza in forma R75, o curbura convexa cu un radius de minimum 75 mm pentru calota castii. Iar vizoarele Variable Axis System au fost proiectate si pentru a creste suprafata rotunjita a castii, tot pentru ca o casca Arai sa disperseze cat mai multa energie.

Mai departe, testele de laborator implica o cadere de la inaltime a castii (nu foarte mare desigur), toata energia concentrandu-se intr-un singur punct. Insa, in lumea reala, o casca va lovi un obstacol mai degraba pe o traiectorie oblica, punctul de impact miscandu-se permanent, fapt pentru care a fost dezvoltata forma ( dar si standardul in house in acelasi timp!) R75.

Dual Motors este importator oficial in Romania al castilor Arai.

Imagini

Distribuie: